Pages

Friday, April 18, 2014

Makan




Aku suka makan. Memasak pun aku suka. Aku lebih kepada masak lauk pauk. Pastry ni aku kureng. Sebab bila kita nak bake, kek / muffin/ cookies/ etc kita kene ada ukuran bahan dengan tepat. Contoh

225g plain flour

Bila aku timbang dapat 227g, then put in the batter

Kek dah lari. (tak jadi)

Aku rasa mengada-ngada betul nak layan benda macam ni. Macam Nigella Lawson (celebrity chef) , mula mula rancangan dia  ‘ Nigella Bites’ pun dia guna penimbang untuk sukat tepung

Bila dia dah expert, dia guna cup. Measuring cup. Nigella’s measuring cup semua comel comel. Entah mana dia beli. Kalau rumah aku ada measuring comel comel baru aku nak bake. Ini tray untuk bake pun tak ada. Kah kah kah

Jadi kesimpulannya, aku pilih masak lauk lauk. Easy peasy lemon squeeze. Segala bahan masakan hanya perlu ikut logic akal fikiran. Bahan juga boleh dicampak campak bagai pemain bola ingin memasukan bole ke dalam jaring GOAL.  Tak perlu rasa ada kerisauan kerana bahan masakan dimasak di dalam kuali (terbuka) berbanding bake dalam oven (tertutup) which is, I don’t know what is happening in there. Duhhh

Ilmu bake saya sangatlah cetek. Nak guna oven pun cetek lagi.

Tawaduk ;(

Dan ingat ye kawan kawan, masakan melayu. Kawan kawan faham faham jela kenzz, kandungan minyak? Deep fried tu kewajiban ? sayur mesti nak goring? Ada tu masak sayur sampai EMPUK? (serius I tak suka ini)  santan di sinun sinin?

Kalori
Kalori
Lemak
Lemak
Kalori
Kalori

BERSATU

ASSALAMUALAIKUM SELULIT !!!!!!!!!!!111 WELCOME TO MY  THIGH. THANKS FOR COMING

And please don’t ever come back ;(

Jadi mohon bersenam. Atau lebihkan sayur. Kurangkan karbohidrat. Atau bersenam. Atau bersenam. Sebab lemak takkan cair kalau awak hanya makan herbalife, sapu lotion bakar lemak (mengarut). Lemak cair hanya bila kita bersenam. Dan haaa haaa bersenam bukan hanya ke gym mahupun padang atau tasik. MEMASAK pun bersenam tauuu. Asalkan anything you do, you’ll sweat. SWEAT. Sweat is sexyyyy

Eh tak memasal

Mari I nak kongsi, apa I masak

Sutun (sotong)


kacang buncis goreng, sotong goreng tepung, sotong masam manis

k. aku tak tahu kenapa gambar ni sekerat. ahaha
tips : kalau nak buat sotong goreng tepung, kita kene keringkan sotong.
cara aku keringkan macam ni.

Nasi goreng 

masakan paling senang di dunia. dah banyak kali aku cuba buat nasi goreng
akhirnya menjadi.makan dengan hard boiled egg tapi yolks cair 
yumsy

Makan tengah hari


nak cakap yumsy jugekss!

Supper 

maggie kari. lot of tomat. sausages. egg.

Smoothie 
Atas ke bawah : markisah smoothie, dragon fruit smoothie dan green apple + daun pegaga smoothie
senang, mudah, sihat
yumsyy







p/s : kalau nak resipi boleh drop komen. Dan komen mungkin dibalas lewat sikit.yang phenthing SABAR…hihi




No comments:

Post a Comment