Pages

Saturday, October 30, 2010

restoran di melaka yg teruk!!

hai pembaca!!!rasanya sudah lama saya tak buat 'new post'.pada pagi yang mulia ini saya nur amera akan berpost(teruknya bahasa melayu)tentang pengalaman saya dan sekeluarga makan di sebuah restoran.ok ok tunjuk sikit gambar restoran itu.....


nampak macam tempat lepak yg seronok je kan???tapi hakikatnya




alkisahnya kami hendak makan sate dekat NGAH SATAY,BUKIT BARU MELAKA(promote) sampai saja,sataynya tiada.jadi memandangkan kami ini orang melaka yang tak arif tentang jalan-jalan di melaka(tapi jalan nak g jj aku tau la -_-"') kami memilih restoran A**** B*G***,BUKIT BARU(restoran paling dekat,tu pun boleh salah jalan lagi*sedih*)


ok semua ahli keluarga sudah mengambil tempat ni..datanglah seorang pelayan.saya"nak mi hailam"  pelayan"xda" emak"mi ladna" pelayan"xda" puan"mi hoon basah" pelayan"xda" mak ngah"mi sup" pelayan"xda" ok KEBENGANGAN melanda seisi keluarga.dah order makan kan??sekarang air pulak


saya"nak jus lobak" pelayan"da habis" belum sempat semua orang nak order air si pelayan berkata"jus-jus semua sudah habis tinggal air kordial saja" *sangat sedih* mak ngah"hai kalau macam itu rumah mak cik pun banyak"  ANDA SEDIH TAK???


makanan yang dipesan(setelah berkira-kira selama setengah jam):


kueh teow+air+bebola ayam+taugeh


air+air+air+kordial laici+3ketul laici



satay dibungkus oleh mak kerana tiada siapa yang mampu makan
*mengalami tekanan*



saya bukan nak kutuk restoran ini,tapi dah melampau.orang balik daripada keluar makan perut kenyang tapi kami sebaliknya.ok pekerja dia dan tukang masak umurnya dalam lingkungan 20-30 tahun(masih belum berpengalaman) gaya yang digayakan oleh pekerjanya ala-ala pengkid dan punk(sakit mata juga tengok).



saya rasa MENYESAL DAN SEDIH SANGAT 100 KALI kerana layanan,makanan,minuman dan yang paling penting harga RM54.30SEN(tak setimpalkan???)baik makan pizza atau secret.saya bukan seorang pengusaha restoran tapi saya nak bagi sedikit tip bagi mereka-mereka yang nak jadi pengusaha restoran/warung



tip-tip memulakan perniagaan makanan:
  1. pastikan eksekutif chef/tukang masak sudah 5tahun pengalaman.
  2. pastikan pelayan-pelayan restoran mengenakan gaya yang sedap mata memandang.perempuan pakai tudung/ikat rambut kemas-kemas,lelaki pakai songkok(ceh...perlu ke??)berambut kemas.
  3. pastikan restoran anda TIADA KUCING YANG HYPERAKTIF.elok-elok satay ada40 batang,alih-alih tinggal 35 batang saja.
  4. restoran haruslah kemas dan menarik perhatian.
  5. mesti menyediakan menu-menu ala carte yang wajib seperti mi hailam,mi basah,mi ladna,tom yam tanpa ayam,satay ayam dan daging(sebab hidangan ini kitew sekeluarga suka order.keluarga lain tak payah amik kira..;)
  6. harga MURAH DAN BERPATUTAN walaupun restoran anda kelihatan macam hotel 7bintang macam restoran CRYSTAL BAY,ALAI,MELAKA*promote*
  7. semua pekerja harus SENYUM walaupun pelanggan buat muka taik.
  8. buka lagu-lagu maher zain..hehehe
  9. menyediakan jus buah-buahan segar terutama LOBAK MERAH!!!


amik gambar lagi si amera ni!!!bukan apa saya mahu anda hafal keadaan restoran ini.jika tidak pasti kekesalan bertandang.*ORANG MELAKA AMBIL PERHATIAN*













semasa kitew sedang masak
tu la nak tunjuk kehebatan memasak la tu,minyak dalam kuali sakit ati terus menuju ke tangan kitew.*hodoh*


3 comments:

  1. ok noted.

    Ai tak pernah mln ke situ. tapi lps ni mmg tak akan ke situ.

    tq atas info ini (^_^)

    ReplyDelete
  2. Poop restoran apple tu....mmg pun...aku penah terkena....so skrg dh Ttp pun tmpt tu....kalo tak salah aku la...pengusahanye bkn Muslim...org portugis....pekeja je Muslim...aku dgr dr sumber yg bole dpercayai gak rasenye......
    so aku rekmenkan kalau ke melaka.....pergi restaurant Tomyam seafood hj Salleh kt semabok perdana....berbaloi2...lepak pun best...

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan.sy org mlka.n rest tu mmg teruk .lembs gila huhuhu :)

    ReplyDelete