Pages

Wednesday, July 10, 2013

Macam mana praktikal di Kerajaan?



Hari ini hari pertama puasa di bulan ramadhan. Dan hari ini juga aku cuti semepena hari pertama ramadhan. Sweet nyew praktikal di kerajaan. inshaAllah puasa ke 29 pun aku cuti lagi.

Masuk hari ini masuk 3minggu aku praktikal di kerajaan. Jabatan pengairan. Memandangkan aku minat air, so aku tak pilih bangunan. Sebab bangunan ni tinggi risiko. So, orang yang macam aku, yang suka duduk di ‘comfort zone’ (bukan ofis yang ber air conditioner ye)  jadi aku pilih jabatan pengairan.

Mula mula dapat praktikal di sector kerajaan aku dah rasa betapa fucknya hidup . tapi pada masa yang sama aku redha. Mungkin jodoh ku di sana. *gituwwww*   Sebab pertama, aku tidak diberi elaun. Sebab kedua, orang ramai kata praktikal di kerajaan hanya

Fotostate kertas
Binding kertas
Laminate kertas
Dan perkara yang berkait rapat dengan kertas.

Itu jewwww kerrrr??????

Setelah berminggu minggu berkhidmat di jabatan itu. Aku rasa SEMUA ANGGAPAN MU SALAH!!!!!

Unit pertama aku tuju, ialah unit hidrologi. Aku selalu ke stesen. Stesen telemetri, minilog, aras air. Banyak benda yang aku belajar. Setiap hari peluh keluar, tekak kering. Aku rasa kau kene buang anggapan  sebegini rupa ‘”praktikal kat kerajaan duduk kat air cond. Untunglahhhh….kih koh kih koh”

Rasa macam nak bagi back hand pun ada jugak.



Kau belum buat kau tak tahu. Kau belum ada kat tempat tu kau tak tahu macam mana rasanya. Jadi berhenti menjadi manusia yang suka memberi anggapan negative .

Lagi satu, bila aku masuk dalam bidang kejuruteraan ini. Aku rasa aku di kalangan perempuan yang berhuntung. Sebab engineer di sini agak kacak ye. dan aku ada satu anggapan baru, bahawasa nye lelaki yang bekerja sebagai engineer, mesti kacak. Kalau tak kacak, mesti comel. Kalau tak comel mesti sedap mata memandang.

Jadi kekacakkan mereka menjadikan dorongan kepada aku

Walaupun mereka agak jarang berada di ofis dan muka macam hantu kadang kadang


nampak macam engineer? ke bajet bajet engineer?





Gambar di atas, masa tu aku sampling di bawah terik mentari di ufuk timur.
Gambar last ni, aku dan kakak ain yang cumel ini amik data gauging di bawah mentari terik juga.
Saja nak letak gambar.
Mana tahu ada orang tak percaya dengan statement kitew

Kan?


2 comments:

  1. saya lak praktikal kt jabatan daerah bahagian pembangunan, memang selalu kluar pun, klau xder keje pun den kluar jo, almaklumlah x mcm unit admin, ddk mencaguk jer kt opis, akak kt sana ajar tau huhu, staff sana pagi2 buta lg dah ajak aku gi sarapan, ikut kn malas tp diorang sponsor mana leh tolak hehe, by the way kerja photostate cuma 2, 3 kali jer, tp diorang selalu bawak aku gi even2 besar melibatkan menteri besar, huhu bnyak markah aku nk bg lecture nie, sbb den tgh participate brim 3.0, mmg selalu outstation, huhu, praktikal pun dan ada banyak outstation, enviroment bagus, walaupun xpat elaun, tp dpt mkn free tiap2 ari gan selalu tugasan sendiri dan dah 3 kali buat bos tergelak sampai dia kena tegur gan boss besar dan dah dpt akak angkat, boleh backup aku,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha. good experienced. praktikal kerajaan mana mana pun dilayan sama. terutama bab makan. aku pun tak pernah kuar duit makan.

      Delete