Pages

Sunday, September 8, 2013

Antara ijazah, diploma atau pengalaman?


Tiba tiba aku rasa macam malas nak sambung belajar. Rasa macam nak hidup dengan diploma. Entah berapa posen kalau hanya mengharapkan diploma?
Tapi aku nak tanya ni. Awak yang ada degree tu dah ada kerja belum?
Kalau kerja pun, dalam bidang awak atau standing tak dengan kelulusan awak?

Sepupu aku, SPM je, tiada pengalaman kerja, tup tup dapat kerajaan LHDN. Itu rezeki dia. Itu bahagian dia.

Buat masa ni aku masih lagi praktikal di jabatan kerajaan. Which is the best evehhhh. Boss aku baik. Dan aku suka boss aku. Tapi boss aku tu seorang yang agak ambitious. Dia pernah cakap dengan aku

Boss : awak diploma kan?
Aku : ye
Boss : awak mesti ada cita cita nak sambung degree, nak jadi engineer. Kalau nak sambung, sambunglah dekat UKM ke UTP ke, itu university terbaik tu
Boss : kalau boleh amik kejuruteraan pantai sebab kat sini tak ramai yang arif dalam bidang tu

Dalam hati aku , kau tak tahu ke susah nak masuk u macam tu. kau ingat murah ke yuran kat UTP tu!

 Tiba tiba aku jadi kurang suka dengan boss aku. Bagi dia degree adalah segalanya. Kata engineer aku pulak 

Encik : baik awak sambung degree. Sebab sekarang too competitive.  dah ramai sangat ada degree.
Aku : saya ingat nak pengajian jarak jauh encik.
Encik : baik kau belajar full time, takut kau tak de masa nanti.

Bercakap tanpa pandang muka  aku, dia hadap monitor jer.

Tiba tiba aku pun jadi kurang suka pada engineer tu. kata technician aku pulak

Kak ita : baik mera cari kerja dulu. Bila dah dapat ‘tapak’ baru mera sambung belajar. Nanti senang, bila dah dapat kerja. Zaman sekarang bukan senang nak cari kerja. Pengalaman paling penting

AWESOMEE!!!!!!!!!!!!!!!1


Kadang kadang kita mengharap jawapan orang tu sama dengan kita.

Tapi tu lah. Aku dapat dua pandangan berbeza.

Daripada orang berpangkat besar, ketua dan technician

Aku suka tanya soalan survey kepada orang yang berbeza cara hidupnya

Supaya aku dapat fikirkan yang terbaik untuk diri aku.

Tapi. Jauh di sudut hati, suatu hari aku akan genggam sijil keramat itu. I.J.A.Z.A.H

Buat masa sekarang ni, pengalaman paling penting. Dalam erti kata lain. K.E.R.J.A




Kalau kerja dapat gaji. Boleh aku tukar spek mata

No comments:

Post a Comment