Pages

Saturday, February 22, 2014

Amalan 5S


Kau tahu amalan 5S?
Meh sini I bagi tahu you. 5S adalah seiri, seiton, seiso, shitsuke, seiketsu   dengan tagline “ kami membudayakan amalan persekitraan berkualiti” ceh

Amalan 5S ni aku praktikkan masa aku praktikal di sebuah badan kerajaan. Sepanjang aku praktikal dah 3kali audit 5S ini dijalankan. Ada dua tahap audit, tahap pertama audit dalaman which is ketua ketua zon akan audit dengan terperinci, memberi komen / cadangan bernas,  dan memberi markah. Dan tahap kedua ialah audit serius (k tipu) which is an auditor from somewhere else suddenly came across in your zone and took your newspaper. “boleh tak saya ambik surat khabar ni? Saya dah lama tak baca surat khabar. Saya baca kat online jer” SOBS

Aku dalam zon multidata. Ketua zon yang audit zon aku ni seorang engineer Chinese. Cerewet. Bijak. Terperinci. Give us good explanation. Unbiased. Professional. Ok aku tak puji dia lagi.  Aku paling suka kalau dia audit sebab dia cerita pengalaman dia, cara dia audit 5S, kenapa markah kita sikit dan bla bla.

Dan paling tak boleh bla, boleh pulak lepas audit dia tanya “ tak ada breakfast ke? lulz

Jadi Antara syarat syarat 5S yang ialah

Kemas
Teratur
Dikemaskini
Alatan tak boleh over supplied
Kaizen (penambahbaikkan)
Dan lain lain

Ok. sebenarnya aku lupa. Maklumlah makan tido makan tido jer kan

Aku tahu kau bosan dengan penulisan formal dan fakta aku ni.

Nak dijadikan cerita. Atas meja menela’ah ( online/makan bukan buku ) dalam bilik aku sangat sangat bersepah. Yang mana  ini boleh membuatkan ayah aku, mak aku dan abang aku rasa tak yakin dengan  kemampuan aku untuk bersuami suatu hari nanti ( doakan ye uols)

Jadi, semasa abang aku sibuk wiring rumah, manakala aku? bukan tidur, tapi tukang Tarik cable. I was like YEAHHH im so capable! I can eat, cook and Tarik cable!!! Yeahhhh. Ok hentikan kepoyoan itu. sementara menunggu boss memberi arahan untuk tarik kabel, Tiba tiba aku terfikir, untuk kosongkan sedikit meja aku, so meja Nampak kemas  dan boleh memuatkan banyak cawan/pinggan kotor ? kan?

Kan?

Dear future husband ,(again and dream on)

Untuk pengatahuan you, I selalu makan dan minum dalam bilik. Sebab? Tiada gangguan seperti tibi mahupun emak yang sering ajak berbual semasa makan lalu tangan kering dek lauk/nasi sebab tak basuh selama beberapa jam.

Full stop.

Desperate tak? *kisah!*

So, aku pun kemas sikit alat tulis aku yang ‘tak banyak’ tu letak dalam laci.
Setelah beberapa minit. Fuh siap!


selagi tak ada organizer 
aku masih anggap ini macam tempat tikus beranak 5 menumpang.



ni line kecantikkan. so so lah. sebab barang kecantikkan iols tak banyak 

ni je alat tulis yang aku letak atas meja. 
hmmm.



Sesiapa yang nak bagi hadiah/ sumbangan seikhlas hati, silalah beri aku organizer untuk laci. Untuk mencantikkan lagi dan memudahkan lagi aku menyimpan alat.

Motif?

Bajet Hanis Zalikha lah? Ramai nak sponsor itu ini

Lantak.

No comments:

Post a Comment