Pages

Saturday, August 2, 2014

Allah tengah jentik


Dah dua bulan aku kerja. Aku bekerja di kilang makanan. Kilang kecil di Melaka, kepunyaan seorang cina tua. Ye tua. Dan jawatan jawatan penting di kilang itu pun disandang oleh mereka berbangsa cina. Ye bangsa cina. Tambahan, tauke juga mengupah anak buah, kakak ipar dan biras beliau untuk bekerja di kilang itu. Ye sedara.

Anak buah – manager

Kakak ipar – cctv manual

Biras – tukang masak plus cctv manual

Selama aku kerja di sana aku tak pernah maniskan muka aku dihadapan biras dan kak ipar tauke (uncle and auntie)  sebab aku memang tak suka orang perhatikan dan staring at me for at least  10minutes. Ye STARING. Tak cukup ke CCTV di setiap sudut kilang tu? tak cukup? Plus, segala tingkah laku aku semua akan dimaklumkan pada manager. Semalam mr. manager panggil aku. antara aku dan dia di bilik kecil.
Beliau list down all my mistakes 

1. aku berborak dengan operator. This is prohibited.

2. aku tak boleh click dengan supervisor Nepal. Lelaki Nepal tua yang sangat gelabah. Anyone? Can you feel me?

3. aku tak alert dengan formula campuran yang baru. QA and QC officer lupa nak bagitau ada bahan baru untuk air oren pada orang mixing, then aku jugak yang kene. By the way, aku Cuma QC mixing yang duduk di line production, cek orang mixing masukkan bahan bahan, bukan QA QC (degree holder) yang buat sampel, cipta formula baru. Or whatever.

4. dia kata aku immature OR lazy. Tapi lebih kepada IMMATURE  SEBAB AKU BARU 22TAHUN.aku betul betul nak cakap dengan dia kematangan seseorang bukan berdasarkan UMUR.

5. choosy. Yup. Im choosy. *ok angkat tangan*

6. aku tak reti cek suhu air. *ok part ni memang rasa aku manusia yang terbodoh dan aku dah betulkan kesalahan*

Dan lain lain.

Dan sebenarnya Mr. Manager nak pecat aku. punca utama dia nak pecat sebab alasan number 3 dan 6 tu.

Kau rasa?

Aku rasa tak adil kalau dia nak pecat aku seorang. Padahal QA QC yang duduk dalam bilik air-conditioner boleh teruskan kerja. Padahal mereka sendiri TERLUPA , ALPA untuk maklumkan pada orang penting dalam bab mixing. Ye. aku akui aku pun salah sebab aku sambil lewa.

Tapi kenapa kau hentam aku seorang? Kenapa kau nak pecat aku seorang?

Kemmon mr. manager kau cakap kau tak nak berat sebelah. Tapi hakikatnya kau berat sebelah.

Dari aku masuk kilang tu, aku dapat rasakan aura aura kebodohan dan  berat sebelah. Ternyata. Kebodohan dan berat sebelah telah terpancar.

Suasana belajar dan bekerja sangat lain. SANGAT. Sebab tahi bersepah di tempat kerja.

Aku rasa nak sambung belajar.

Bye.

No comments:

Post a Comment